woensdag 27 januari 2010

Winnaars van Herman De Coninckprijzen bekend

De Herman De Coninckprijs voor beste dichtbundel gaat dit jaar naar Paul Bogaerts 'De slalom soft'. De prijs is goed voor € 6.000.

Debutant Andy Fierens gaat naar huis met de Herman De Coninck Debuutprijs, ter waarde van € 1.000, voor zijn bundel 'Grote smerige vlinder'.

De winnaar van het beste gedicht is Roel Richelieu Van Londersele. Het publiek koos online overtuigend voor zijn 'Mats'.


Mats

je zadelt mijn rug en sterk
rijden we een nieuwe ochtend in

meesterlijk, vanuit de hoogte, kies je
het golvend landschap voor je dag

jij, de uitvinder van de kleine glimlach
en van de ernst, als je waakt over onze vissen

in bad warmen we samen het water
en geven het aan kapiteins en matrozen

een lied en het schoonschrift word je,
ik de plek om stem en papieren te bewaren

je bent de tekening en het krijt
meer dan ik uit mij verwachtte

mijn voorraad ben je elke dag
je houdt mij op de wereld




De Herman De Coninckprijzen worden morgen officieel uitgereikt tijdens de slotshow van Gedichtendag in Antwerpen.

///www.boek.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten